2019 > 01

För några år sedan föll jag i en fälla. Jag såg någon på facebook, Intagram som såg ut som jag önskade att jag såg ut. Jag ville veta exakt vad den personen gjorde - träningspass, måltidsplan, kosttillskott etc så att jag skulle göra exakt samma sak.

Och det gjorde jag. Men resultatet var inte alls det-
samma. Förmodligen för att jag lever i en annan kropp med en annan genetic, med andra förutsättningar.

Jag lärde mig ganska snabbt genom att experimentera och genom coaching att resultat är individuella. En approach som ger någon fantastiskt bra resultat fungerar kanske inte för en annan, speciellt när det gäller nutrition. Sanningen är att vi är väldigt olika. Våra muskelfibrer är olika. Vårt behov av kalorier är olika. Så att hoppa på en populär "diet" ökar risken för att "misslyckas". Sluta tänk Keto, Paleo eller LCHF. Tänk istället långsiktligt - Vad kan jag göra för alltid? Det värsta är att det just nu är SÅ MÅNGA som säljer sina tjänster online, både kost och träningsprogram utan ha några kvalifikationer för att göra det. Hur många gånger ser man inte att en person lägger ut en bild på sig själv och skriver med stora boktsäver. " Vill du veta hur jag har fått den här kroppen?" lägg en kommentar undertill så får du reda på vad jag har gjort. Här kommer en sanning: 

Du behöver inte deras:

* Måltidsplan
* Träningsprogram
* Kosttillskott

Det kanske kan tyckas låta konstigt att detta kommer från en som under många år levde på just det sättet, men vår coachingmetod har utvecklats mer och mer sedan dess. Dessa måltidsplaner, träningsprogram och kosttillskott fungerar som ett plåster på såren för ÄNNU störe problem ( det är trots allt så att 95% misslyckas med en bibehållen viktminskning över tid).


Detta är vad du behöver göra i 5 steg. 

1. Ha ett supertydligt mål - EXAKT vad är det du vill? 

2. Ta reda på ditt VARFÖR - Tips bryt ned ditt mål i 5 st varför för att hitta dina djupaste värderingar och önskningar.

Varför vill du gå ned 6 kg? för att jag vill bli pigg....varför vill du bli pigg? För att jag vill våga göra saker som jag drömmer...Varför vill du göra saker som du drömmer om? Det skulle få mig att må bättre och vara ett bättre föredöme för mina barn...osv.

3. DU måste ta massiv action - Förändring är obekvämt, man måste göra saker som man kanske inte är helt van vid att göra. Tänk att våga börja bli lite jobbig....du vet en sån som tackar nej till kanelbullar på ett tisdagsmöte...uh hemska tanke...;)

4.  Du måste journalföra - Här är något som många missar. Börja föra journal kommer hjälpa dig att bli mer medveten om saker som fungerar bra, om saker som inte fungerar så bra utifrån denna information kan du ta bättre beslut.. Att bli medveten bidrar till stor förändring.  Att bli medveten kommer hjälpa dig att ta mer kontroll. 

5.Vara öppen för en ny approach. Om du har provat vara stenhård med massor av restriktioner, bokat in 4,5,6,7,8,,9 träningspass i veckan, gått på dieter, måltidsersättning och upptäckt att det inte fungerar. Du kanske går ned massor i vikt i början men har svårt att bibehålla din nya vikt. Då är mitt tips att byt approach, gå ifrån tanken att vara perfekt och bygg istället upp enkla, små strategier som är lätta att få in i din vardag och som du kan vara mer konsekvent med. 


Extra tips nr 6. Fundera på vad skulle kunna få dig att börja anstränga dig rejält för en förändring? Japp förändringar är alltid jobbiga och ansträngande i början ( ungefär som första körlektionen..:))

* Skulle det vara att du är extremt trött på att alltid vakna upp utan energi
* Skulle det kunna vara att du är trött på att alltid ha ont pga vikt, dålig kost och för bristen på muskelmassa/ styrka?
*  Har din doktor påpekat att du måste börja fundera på din hälsa.
*  Har du kanske precis fått barnbarn och kommit på att det skulle vara otroligt underbart att få mer kvalitetstid med dessa underbara och energirika människor.


Du vet som det flesta redan att Morötter är nyttigare än chips och att vatten är bättre än Coca - cola. Du vet säkerligen också att det är bättre att äta sig lagom mätt än att bli övermätt.

Så SLUTA leta efter den perfekta tiden, SLUTA  leta efter motivationen och ta istället ett beslut att du är redo, villig och har möjlighet till förändring. ALLT börjar med att ta ett beslut. Vi kan ta ett beslut när det gäller att förändra eller att inte förändra. Oavsett vilket du vill så är det OK men konsekvenser följer utifrån ditt beslut.

Finns det något värde i att anlita en coach, följa måltidsplaner och ta kosttillskott? JA Absolut, jag har gjort det och jag har hjälpt många att göra det också. MEN om du behöver ett plåster på såren så är det jag precis nämnt ett bra alternativv MEN vill du få till en varaktig och möjlig förändring följ de 5, 6 stegen ovanför. Inte förrän du kommer på vad du verkligen värderar i livet, vilka mål men också vilken typ av person du vill vara, då kommer också de varaktiga verkliga, synliga resultaten som du kanske längtar efter.

Så sluta efterlikna alla de där kroppsidealen, kroppsfixeringar som finns online på våra sociala nätverk och hoppa inte på ytterligare ett kostupplägg. Bli tydlig med vad du vill, hitta ditt varför och ta massiv action tills du känner att du tar små steg framåt varje dag ( utan att vara perfekt). Samtidigt som du för en journal över dina resultat och får möjlighet att lära dig mer om dig själv, korrigera, rätta till längst vägen mot ditt mål.

Jag hoppas att det här inlägget har gett dig någon form av klarhet. 

Har du fallit i någon av dessa fällorna som jag nämnt? Har du ett viktigt mål under 2019?
Kommentera gärna 


all lycka till dig

/ Eddie Alsén



 

Läs hela inlägget »