För några år sedan föll jag i en fälla. Jag såg någon på facebook, Intagram som såg ut som jag önskade att jag såg ut. Jag ville veta exakt vad den personen gjorde - träningspass, måltidsplan, kosttillskott etc så att jag skulle göra exakt samma sak.

Och det gjorde jag. Men resultatet var inte alls det-
samma. Förmodligen för att jag lever i en annan kropp med en annan genetic, med andra förutsättningar.

Jag lärde mig ganska snabbt genom att experimentera och genom coaching att resultat är individuella. En approach som ger någon fantastiskt bra resultat fungerar kanske inte för en annan, speciellt när det gäller nutrition. Sanningen är att vi är väldigt olika. Våra muskelfibrer är olika. Vårt behov av kalorier är olika. Så att hoppa på en populär "diet" ökar risken för att "misslyckas". Sluta tänk Keto, Paleo eller LCHF. Tänk istället långsiktligt - Vad kan jag göra för alltid? Det värsta är att det just nu är SÅ MÅNGA som säljer sina tjänster online, både kost och träningsprogram utan ha några kvalifikationer för att göra det. Hur många gånger ser man inte att en person lägger ut en bild på sig själv och skriver med stora boktsäver. " Vill du veta hur jag har fått den här kroppen?" lägg en kommentar undertill så får du reda på vad jag har gjort. Här kommer en sanning: 

Du behöver inte deras:

* Måltidsplan
* Träningsprogram
* Kosttillskott

Det kanske kan tyckas låta konstigt att detta kommer från en som under många år levde på just det sättet, men vår coachingmetod har utvecklats mer och mer sedan dess. Dessa måltidsplaner, träningsprogram och kosttillskott fungerar som ett plåster på såren för ÄNNU störe problem ( det är trots allt så att 95% misslyckas med en bibehållen viktminskning över tid).


Detta är vad du behöver göra i 5 steg. 

1. Ha ett supertydligt mål - EXAKT vad är det du vill? 

2. Ta reda på ditt VARFÖR - Tips bryt ned ditt mål i 5 st varför för att hitta dina djupaste värderingar och önskningar.

Varför vill du gå ned 6 kg? för att jag vill bli pigg....varför vill du bli pigg? För att jag vill våga göra saker som jag drömmer...Varför vill du göra saker som du drömmer om? Det skulle få mig att må bättre och vara ett bättre föredöme för mina barn...osv.

3. DU måste ta massiv action - Förändring är obekvämt, man måste göra saker som man kanske inte är helt van vid att göra. Tänk att våga börja bli lite jobbig....du vet en sån som tackar nej till kanelbullar på ett tisdagsmöte...uh hemska tanke...;)

4.  Du måste journalföra - Här är något som många missar. Börja föra journal kommer hjälpa dig att bli mer medveten om saker som fungerar bra, om saker som inte fungerar så bra utifrån denna information kan du ta bättre beslut.. Att bli medveten bidrar till stor förändring.  Att bli medveten kommer hjälpa dig att ta mer kontroll. 

5.Vara öppen för en ny approach. Om du har provat vara stenhård med massor av restriktioner, bokat in 4,5,6,7,8,,9 träningspass i veckan, gått på dieter, måltidsersättning och upptäckt att det inte fungerar. Du kanske går ned massor i vikt i början men har svårt att bibehålla din nya vikt. Då är mitt tips att byt approach, gå ifrån tanken att vara perfekt och bygg istället upp enkla, små strategier som är lätta att få in i din vardag och som du kan vara mer konsekvent med. 


Extra tips nr 6. Fundera på vad skulle kunna få dig att börja anstränga dig rejält för en förändring? Japp förändringar är alltid jobbiga och ansträngande i början ( ungefär som första körlektionen..:))

* Skulle det vara att du är extremt trött på att alltid vakna upp utan energi
* Skulle det kunna vara att du är trött på att alltid ha ont pga vikt, dålig kost och för bristen på muskelmassa/ styrka?
*  Har din doktor påpekat att du måste börja fundera på din hälsa.
*  Har du kanske precis fått barnbarn och kommit på att det skulle vara otroligt underbart att få mer kvalitetstid med dessa underbara och energirika människor.


Du vet som det flesta redan att Morötter är nyttigare än chips och att vatten är bättre än Coca - cola. Du vet säkerligen också att det är bättre att äta sig lagom mätt än att bli övermätt.

Så SLUTA leta efter den perfekta tiden, SLUTA  leta efter motivationen och ta istället ett beslut att du är redo, villig och har möjlighet till förändring. ALLT börjar med att ta ett beslut. Vi kan ta ett beslut när det gäller att förändra eller att inte förändra. Oavsett vilket du vill så är det OK men konsekvenser följer utifrån ditt beslut.

Finns det något värde i att anlita en coach, följa måltidsplaner och ta kosttillskott? JA Absolut, jag har gjort det och jag har hjälpt många att göra det också. MEN om du behöver ett plåster på såren så är det jag precis nämnt ett bra alternativv MEN vill du få till en varaktig och möjlig förändring följ de 5, 6 stegen ovanför. Inte förrän du kommer på vad du verkligen värderar i livet, vilka mål men också vilken typ av person du vill vara, då kommer också de varaktiga verkliga, synliga resultaten som du kanske längtar efter.

Så sluta efterlikna alla de där kroppsidealen, kroppsfixeringar som finns online på våra sociala nätverk och hoppa inte på ytterligare ett kostupplägg. Bli tydlig med vad du vill, hitta ditt varför och ta massiv action tills du känner att du tar små steg framåt varje dag ( utan att vara perfekt). Samtidigt som du för en journal över dina resultat och får möjlighet att lära dig mer om dig själv, korrigera, rätta till längst vägen mot ditt mål.

Jag hoppas att det här inlägget har gett dig någon form av klarhet. 

Har du fallit i någon av dessa fällorna som jag nämnt? Har du ett viktigt mål under 2019?
Kommentera gärna 


all lycka till dig

/ Eddie Alsén



 

Läs hela inlägget »

Förändring är obekvämt, vår kropp är skapad att gilla det som är kul och ogilla det som är jobbigt. Förändring är förknippat med osäkerhet, ansträngning och en del av vår hjärna gillar inte alls det här. 

Så när du börjar din viktminskningsprojekt så har du din hjärna emot dig:). Men fundera lite på en tid i ditt liv där du tog dig igenom en stor förändring antingen fysiskt eller mentalt. Kommer du ihåg hur jobbigt det kändes? hur du inte ville vara i den där situationen.

Kanske var det första gången du satte dig i en bil för att övningsköra, obekvämt, krångligt, ansträngande och känslan av en omöjlig uppgift att bemästra. Du kanske har tagit dig igenom 3,4,5 år på en Universitetsutbildning, gått från ett jobb till ett annat eller bara börjat med en helt ny aktivitet tex sjunga, dansa eller hoppa fallskärm. 

Tänk tillbaka på en sådan här situation och fundera på vem du blev efter den här förändringen. Du blev förmodligen starkare ( fysiskt och mentalt), klokare, mer insiktsfull och rikare på erfarenheter. Förändring är obekvämt för man måste göra saker och ting som är osäkra, obekväma och kräver lite mer ansträngning för att få ett annat resultat än det man fått hittils.

Någon sa ( kommer ej ihåg vem tyvärr) All förändring är inte bra men ALLT BRA börjar med en förändring.

Här kommer lite tips på hur du kan lyckas med din viktminskning och få till en verklig förändring i ditt vardagliga liv.


Prata med dig själv på ett nytt sätt.:
Byt ut ordet förändring till utveckling istället. Ordet förändring kan associeras med många saker tex Möjligheter, spänning, förbättring men också med ord som ansträngning, rädsla, ovisshet. Förändring handlar om att förbättra, vi vill bli klokare, mer insiktsfulla och få mer erfarenheter, förändring innebär alltså utveckling. Så använda ordet Utveckling istället det förknippas med att växa och dessutom att växa genom att ha egenkontroll.

 Bli bekväm med att vara obekväm:
Hur kan du bli bekväm i det obekväma? Det kan du bli genom att vara nyfiken. Se det som många kallar som misslyckande som information, utan att värdera den som bra eller dåligt. Att få ett " Kärringstopp" gör dig inte till en dålig människa det ger dig information om att du behöver vara försiktigare med kopplingen nästa gång. Om du råkar föräta dig på pizza en fredag så betyder det inte att du är en dålig människa däremot ger det dig information om att du har lätt att föräta dig på pizza osv.

Gläd dig åt dina vinster och dessutom oavsett hur små dessa vinster är:
 Vi har ett tankesätt som grundar sig på att vi räknar antal fel vi gör istället för antal rätt. jag hade 15 fel på matteprovet i fredags....det kan tyckas mycket men om vi vänder på det så hade jag istället 85 rätt av 100. jag drack 2 glas vin i helgen....om vi vänder på det så minskade jag faktiskt mitt vin drickande från 3 glas till 2. Små steg i vardagen kommer att ge stora resultat, så se till att glädja dig åt det du gör bra, det triggar att du gör mer av det du gjort bra.

Fundera på vad du lär dig om dig själv:
 Du kanske upptäcker att du är fantastisk och fullständigt kapabel att utvecklas och lyckas!


Vill du ha hjälp att bli hälsosam, fit, starkare och bästa versionen av dig själv?

De flesta vet att fysiskt aktivitet, träning, bra kosthållning och stressmanagement är viktigt för att vi ska se och känna oss bättre. De flesta har dock svårigheter att få till den här kunskapen att bli handlingar i sitt vardagliga och stressiga liv.
 
Under 8 År har vi hjälpt kvinnor över 40 år att börja bränna kroppsfett över hela kroppen men även på envisa områden som midja och höfter…oavsett vilka utmaningar de i sina stressiga liv.
 
Är du intresserad av att få personlig coaching? Just nu bjuder vi på coaching i 21 dagar med 100% sänkt pris, Ja du läste rätt du får 21 dagars personlig coaching utan någon som helst kostnad ( spara 100%)
 
Under de 2 senaste åren har vi jobbat i grupper och nu går vi över till att jobba mer personligt med våra klienter. Här kommer 3. anledningar till att du ska prova.
 
1.     Du betalar ingenting, lägger inte in något betalkort och ingen automatisk betalning sker efter 21 dagar. INGEN KOSTNAD.
2.     Du får vårt bästa program, personlig coaching i 21 dagar, 21 dagar som kommer förändra ditt liv.
3.     Om du provar våra 21 dagar och det känns bra och fungerar för dig och du vill fortsätta så är du berättigad till 50% rabatt på vårt ordinariepris gällande personlig coaching.
 
Är du redo att få till en förändring som både syns och känns med hjälp av en personlig coach? Så är detta din chans
 
Anmäl ditt intresse genom att ge oss din information och mål
 
1.     Namn och mail
2.     Berätta om ditt mål och varför det är viktigt för dig att nå det.


 

Läs hela inlägget »
Etiketter: viktminskning

De flesta som är över 40 år komplicerar till sin viktminskning. Det är vanligt att man börjar med en ny diet, en populär sådan. I dag kanske det är att gå över till Keto dieten, tidigare har det varit GI-metoden, LCHF ( low carb high fat) och kanske 5:2 dieten. Utöver detta så bokar man in många träningspass på sitt gym eller börjar springa 5 km -2 mil i veckan.. Till 97% är detta ohållbart för de flesta. Här ett några tips som hjälper dig att närma dig ditt mål!

1. Ändra inställning till din viktminskning

De flesta startar med tanken att jag ska tappa 5-8 kg på en månad. Vi läser i tidningar, vi har kompisar som har gjort det, alltså borde jag också kunna det. Det finns ett stort problem här. Det kräver stora förändringar i först och främst kosten. Att gå ned 8 kg på en månad innebär att du måste minska kaloriintaget med 58.000 kalorier på 30 dagar, alltså minska kaloriintaget med 2000kalorier per dag. Det är ungefär och generellt räknat vad en kvinna ska äta under en hel dag. ohållbart, verkligen!

Så ändra inställning och tänk istället så här: Jag får bara gå ner 1 kg i månaden.....kan tyckas lite och långsamt men på ett år blir det faktiskt 12 kg. Det är en viktminskning alla skulle vara nöjda med. Ser du bilden framför dig? 12 kg lättare genom att förenkla din viktminskningsprocess och slippa leva med extrema krav som är ohållbara över tid.

 

Att ha inställningen att jag bara får gå ned 1 kg i månaden hjälper dig att bli medveten om följande:

1. Du behöver inte ställa orimligt höga krav på dig själv som tex Ta bort alla kolhydrater, inte dricka något vin på 30 dagar, sluta äta godis helt, träna 7 dagar i veckan. Träningspassen behöver inte vara flera timmar långa.

2. Du får misslyckas: När man ställer höga krav på sig själv och inte lyckas hålla det så innebär det att jag får skam eller skuldkänslor. Det betyder att jag börjar tappa tro på mig själv och pratar med negativa självbilder. Tex jag är en person som inte kan hålla mig till någonting, jag är en person som inte kan gå ner i vikt.  När du bara behöver gå ned 1 kg per månad så  kan du ställa mycket lägre krav på dig själv och det gör att saker och ting blir gjorda. När du har gjort en sak så innebär det att din självkänsla och din tro på dig själv ökar. Det ger då mer inspiration, motivation och en större tro på att du faktiskt kan. Och ännu viktigare är att du har möjlighet att" misslyckas" mer än 1 gång om du " bara" ska gå ned 1 kg i månaden. 

Ps dessutom finns det inget misslyckande - bara feedback på om någonting fungerar för dig eller inte.

3. Du tränar på förmågan att förändras: Innebär att du får möjlighet att träna på att förändras. Förändring är svårt. riktigt svårt. Förändring är också en förmåga alltså någonting som vi måste bli bättre och bättre på. Så innan du vill förändra något, träna på att bli bättre på förändring. Att träna på en sak och att göra en liten förändring ger dig möjlighet att bli bättre på förändring.

4. Du klarar att göra din förändring oavsett situation på jobb och familjeliv: Om du bara behöver göra en liten förändring så spelar det inte så stor roll att det har varit stressigt på jobbet och att du är trött. Istället för att behöva gå ut och springa 60 minuter efter en galen heldag på jobbet ( en löprunda som inte kommer att hända) så har du möjlighet att boka in en promenad i 5 minuter istället ( du ska ju bara ner 1 kg).

ps hoppas att tipsen är till nytta för dig?!





Vill du ha hjälp att bli hälsosam, fit, starkare och bästa versionen av dig själv?
De flesta vet att fysiskt aktivitet, träning, bra kosthållning och stressmanagement är viktigt för att vi ska se och känna oss bättre. De flesta har dock svårigheter att få till den här kunskapen att bli handlingar i sitt vardagliga och stressiga liv.
 
Under 8 År har vi hjälpt kvinnor över 40 år att börja bränna kroppsfett över hela kroppen men även på envisa områden som midja och höfter…oavsett vilka utmaningar de i sina stressiga liv.
 
Är du intresserad av att få personlig coaching? Just nu bjuder vi på coaching i 21 dagar med 100% sänkt pris, Ja du läste rätt du får 21 dagars personlig coaching utan någon som helst kostnad ( spara 100%)
 
Under de 2 senaste åren har vi jobbat i grupper och nu går vi över till att jobba mer personligt med våra klienter. Här kommer 3. anledningar till att du ska prova.
 

1.     Du betalar ingenting, lägger inte in något betalkort och ingen automatisk betalning sker efter 21 dagar. INGEN KOSTNAD.
2.     Du får vårt bästa program, personlig coaching i 21 dagar, 21 dagar som kommer förändra ditt liv.
3.     Om du provar våra 21 dagar och det känns bra och fungerar för dig och du vill fortsätta så är du berättigad till 50% rabatt på vårt ordinariepris gällande personlig coaching.
 
Är du redo att få till en förändring som både syns och känns med hjälp av en personlig coach? Så är detta din chans
 
Anmäl ditt intresse genom att ge oss din information och mål
 
1.     Namn och mail
2.     Berätta om ditt mål och varför det är viktigt för dig att nå det.


 

Att 


 

Läs hela inlägget »
Vad viktminskning och att fly från lejon har gemensamt.
 
De flesta som startar ett viktminskningsprojekt börjar ofta med att göra en stor och kraftigt förändring. De flesta börjar boka in många fler träningspass än vad man är van vid och man ändrar sin kost ganska så dramatiskt.

Vi försöker vara ” Perfekta”, du känner säkert igen det, du tar borta alla kolhydrater, du tar bort nästan alla kalorier och bokar in fler gruppträningspass än det finns dagar i veckan. Problemet det är inte hållbart i ditt liv.

 
Tänk dig nu att du är en Antilop och att lejon smyger omkring för att ta sig ett byte. För att fly från lejonet är det 2 saker som är av allra största vikt.
 
1.     Håll dig till flocken, råkar du hamna efter, eller strövar omkring på egen hand så är risken stor att lejonet väljer just dig som sitt offter.
2.     Du behöver inte springa ditt snabbaste för att fly från lejonet, du behöver bara springa lite snabbare än den som är långsamast.
 
Hur kan vi använda det här när det gäller vårt viktminskningsprojekt?
 
1.     Håll dig till en ”flock” som är mer fysiskt aktiv eller mer noggrann med sina kost och livsstilsvanor. Forskningen är tydlig här din omgivning påverkar dig mycket mer än du tror. Om du umgås med personer i din närhet som alltid fikar, går på after work så är risken väldigt stor att du själv gör likadant. Så kika runt i din omgivning och ta mer kontakt med personer som är mer hälsosamma. Det kan också vara bra att gå med i en support grupp eller liknande.
 
2.     När du försöker göra en förändring så behöver du aldrig vara perfekt. Du behöver göra lite bättre varje dag.
 
Tänk Utveckling istället för perfektion
 
Så tänk så här om du går all in 100% Ansträngning X 14 dagar + 351dagar med x 0 % ansträngning = 0 % förändring under 365 dagar.
 
Men om du istället lägger fokus på att bli 1% bättre varje dag i X 365 dagar = 365% bättre på 365 dagar. Du blir nästan 37 ggr bättre om ett år än vad du är idag.
 
Bonustips. BÖRJA IDAG
 
Vänta inte på att det ska bli ” Lugnare på jobbet” eller en perfekt tid på året eller när det blir en lucka i almanackan. Det kommer aldrig att hända.
Gör något idag. Gör något NU direkt.
 
Lägg 5 minuter på någonting bra som du kan göra, det skulle betyda att du är 1% bättre idag än igår.
 
Vad kan du göra lite bättre idag än igår?
 
Vill du ha hjälp att bli hälsosam, fit, starkaste och bästa versionen av dig själv?
De flesta vet att fysiskt aktivitet, träning, bra kosthållning och stressmanagement är viktigt för att vi ska se och känna oss bättre. De flesta har dock svårigheter att få till den här kunskapen att bli handlingar i sitt vardagliga och stressiga liv.
 
Under 8 År har vi hjälpt kvinnor över 40 år att börja bränna kroppsfett över hela kroppen men även på envisa områden som midja och höfter…oavsett vilka utmaningar de i sina stressiga liv.
 
Är du intresserad av att få personlig coaching? Just nu bjuder vi på coaching i 21 dagar med 100% sänkt pris, Ja du läste rätt du får 21 dagars personlig coaching utan någon som helst kostnad ( spara 100%)
 
Under de 2 senaste åren har vi jobbat i grupper och nu går vi över till att jobba mer personligt med våra klienter. Här kommer 3. anledningar till att du ska prova.
 
1.     Du betalar ingenting, lägger inte in något betalkort och ingen automatisk betalning sker efter 21 dagar. INGEN KOSTNAD.
2.     Du får vårt bästa program, personlig coaching i 21 dagar, 21 dagar som kommer förändra ditt liv.
3.     Om du provar våra 21 dagar och det känns bra och fungerar för dig och du vill fortsätta så är du berättigad till 50% rabatt på vårt ordinariepris gällande personlig coaching.

 
Är du redo att få till en förändring som både syns och känns med hjälp av en personlig coach? Så är detta din chans
 
Anmäl ditt intresse genom att ge oss din information och mål
 
1.     Namn och mail
2.     Berätta om ditt mål och varför det är viktigt för dig att nå det.

 
Läs hela inlägget »
Etiketter: viktminskning

De som når sina mål dem VILL verkligen nå sina mål. De funderar inte i termerna att det vore kul att komma i bra form, eller det vore ju trevligt att väga 8kg mindre. Det hade varit häftigt att bli riktigt stark. Nej De vill verkligen nå sitt  mål. Jag ska bli stark, kosta vad det vill. Jag ska gå ned i vikt om jag så måste avstå mina" vinare" varje fredag ( lördag). Så för att nå ditt mål så måste du verkligen VILJA nå det målet.

Det räcker inte att sätta upp ett mål utan det är lika viktigt att bli tydlig med varför man vill nå sitt mål.

Tex Jag vill bli starkare.Varför? För att jag vill ha mer energi och ork efter mitt arbete så att jag kan vara aktiv med mina barn,

Då blir både jag och barnen gladare.  Jag kommer också att vara ett gott föredöme för mina barn.

Så själva målet att bli starkare kanske inte alltid är så lätt att prioritera först MEN om jag värderar att vara ett gott föredöme väldigt högt i mitt liv så kommer jag att prioritera detta som något viktigt. När något är viktigt så prioriterar vi det före allt annat och gör dem handlingarna som krävs.

Så sammanfattningsvis: Du måste vilja nå ditt mål, du måste veta varför du vill nå det och så kommer ytterligare en viktig tanke.


Bli medveten om ditt inre motstånd. Vi alla har något som stoppar oss från att nå våra mål. Bli medvten om vad som hindrar dig, vad är din största utmaning?.

Är det så att du tror att det är tråkigt att vara hälsosam? är det så att du tycker att du inte har tid att ta hand om dig själv? Är det så att du tycker att du är för trött efter jobbet? Inre motstånd dyker alltid upp när man vill göra en förändring. Bli medveten om det inre motståndet så kommer du komma närma dig dina mål med stormsteg.


Så min fråga är Vad är ditt mål? Varför är det viktigt för dig att nå det målet? och Vad är ditt inre motstånd?

 

Läs hela inlägget »
Bilder används under Creative Commons från vladib, Leo Espina